Skip to main content

Review : Perjalanan Kulit Saya Bersama Mary Kay

Assalamualaikum gorgeous..

Hari yg bercuaca indah ni, sy nak bercerita sikit tentang produk Mary Kay yang sy guna serta hasilnya pada kulit muka sy. Kalau sy nk cerita boleh kan? Hehehe.

Ok, sebenarnya saya malu² jugak nak kongsi perjalanan kisah kulit saya kerana kulit saya memang bermasalah sejak saya bersekolah menengah & semakin teruk semasa saya di universiti.

Segala jenis petua tradisional juga petua moden, saranan kawan², cadangan beauty advisor, apa jenis produk takyah cakap la. Dah saya cuba macam² & saya pun dah habiskan banyak duit untuk merawat kulit wajah saya yang sensitif dan bengkak dek kerana jerawat batu yg banyak.

Masalah kulit sy mula reda pada tahun 2008, jerawat manja memang masih ada tapi tak sebanyak sebelumnya. Syukur sangat masa tu even kulit sy takde la peloles. Hanya yang pernah berjerawat teruk yang akan faham rasa bersyukur yang sy maksudkan ni. Huhu. 

Kemudian pada tahun 2012, muka saya bengkak dan gatal sehinggakan muka sy menjadi hitam selepas bengkak di muka saya surut. Suami saya membawa saya ke Poliklinik untuk mendapatkan rawatan susulan & diberi antibiotik yang perlu dimakan dalam masa seminggu. Doktor kata kulit saya mungkin alah dengan bahan tertentu. Alhamdulillah bengkak & gatal² hilang, tapi mcm yang sy katakan tadi kulit muka sy menjadi hitam macam terbakar. Tibe² part muka je yg dayang senandung, so orang yang tengak memang rasa pelik. Muka sy pulih meskipun nmpak terbakar. (sy x tau mana dah gambar tu eh, kalo ada nanti sy update k) 

Selepas anak sy yang ketiga lahir pada 2015, muka sy kembali gatal² & sensitif. Berpeluh je memang semakin gatal merenyam muka sy. Ye, memang persekitaran tempat kerja sy masa tu berhabuk dengan debu simen sebab proses renovation pejabat tempat sy bekerja dilakukan berperingkat. So sy terpaksa bekerja dengan persekitaran yg macam tu dalam tempoh yg lama. 

Kesannya, masalah kulit muka sy berlarutan sehinggalah kawan sy masa di universiti dulu share info & promosi produk Mary Kay. Mula² tu sy takut nak cuba, fobia dengan pengalaman lalu. Dah macam² yg sy pernah cuba kan. Tambah pulak tengok harga yg agak mahal, so sy tangguhkan dulu untuk mencuba.

Sejak tu sy diam² cari maklumat & baca review pengguna Mary Kay. Bila banyak review positif & mostly mereka yang menggunakan Mary Kay mempunyai masalah kulit yg sama dengan sy, hati sy semakin terbuka dan yakin. Macam dapat hidayah gitu!

Sy hubungi kawan sy tu, Norjulia Nordin yg merupakan Beauty Consultant Mary Kay minta pertolongan guide & bantu sy merawat kulit dengan produk Mary Kay. 

Bermula la perjalanan sy dengan Mary Kay Botanical Effects Formula 2 pada bulan Mei 2018.

Mula² pakai kulit muka sy mengelupas selepas cuci muka dengan Cleanse, then gatal² selepas sy sapu Hydrate(pelembap). Dalam tempoh 2-3 minggu jugak sy mengalami gatal² & memgelupas tu. Rasa nk give up pun ada juga pada awalnya. Tp sy yakin dengan kandungan bahan Botanical Effects yg boleh bantu merawat & seimbangkan semula kulit sy. Bila kulit sy dh mula nampak bersih then baru sy tambah Freshen(toner), Oil Free Hidrating Gel seterusnya CC Cream dalam regime penjagaan harian kulit sy. 

Yang best nya Mary Kay ada 90 hari jaminan kepuasan sekiranya produk yg kita pakai kurang sesuai dengan kulit kita, dan Mary Kay akan tukar dengan recommended produk yg bersesuaian dengan kulit kita. 
Tak perlu bayar apa². 


Inilah item yang sy gunakan sepanjang proses sy pulihkan kulit. Set Botanical Effects & Oil Free Hidrating Gel. Tak lupa CC Cream SPF15 untuk perlindungan matahari. Semua item ni sy beli 1 demi 1, tambah sikit² item ikut bajet yg sy ada. 

Berkat kesabaran selama lebih 1 tahun, akhirnya kesannya ke atas kulit sy mula nampak. Alhamdulillah, ikhtiar sy kali ni berjaya. 

Nak tengok perbezaannya? Ni sy kongsikan gambar sy sebelum & selepas menggunakan Mary Kay. 
Sekali lagi mohon jangan kecam or terkejut tengok gambar tu. Ni kira pendedahan berani mati tau. Hahahaha. Seriously malu! 









Comments

  1. Posting yang sangat bermanfaat kepada individu yang mempunyai masalah kulit. Apa yang penting pilih set penjagaan kulit yang berkualiti dan sesuai untuk kulit. InshaAllah kulit akan sihat dan segar ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Thanks for your comment. Yg penting pilih produk yg sesuai & selamat untuk kulit.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Penggunaan Botanical Effects

Assalamualaikum gorgeous..  Dah tau kelebihan set Botanical Effects , mesti kena tau cara penggunaan Botanical Effects kan.. Jom kita selidik langkah² nya.  STEP 1: CLEANSE Untuk set botanical ni ada:- Formula 1: Kulit kering + sensitif (merah, gatal, pedih) Formula 2: Kulit normal Formula 3: Kulit berminyak BOTANICAL EFFECTS CLEASE berfungsi utk membersih segala kekotoran, makeup, habuk dan hama agar muka kita bersih, sihat & lembut. Botanical Cleanser ini tidak berbuih kerana pencuci yg berbuih mengandungi satu bahan kimia yg membuatkan kulit wajah kita bertambah kering. Dan lama-kelamaan kulit akan mengelupas & bertambah nipis dan sensitif. Bagi yg mempunyai masalah kulit akibat guna peeling produk, kami akan recommend set Botanical Effect untuk detox kulit terlebih dahulu, membaiki tekstur kulit, membantu membuang sel kulit mati dan menyingkirkan semua sisa bahan kimia yg masih ada di bawah kulit anda. STEP 2: MASK BOTANICAL EFFECTS MASK berfungsi utk tangg

Review : Mary Kay CC Cream SPF15

Assalamualaikum & selamat malam.. Complexion Corrector Cream ataupun CC Cream ni telah lama berada di hati saya sejak pertama kali saya mencubanya pada Jun 2018. Sebenarnya CC Cream Mary Kay ini mula diperkenalkan oleh Mary Kay pada April 2014, dan sejak itu ia mula bertahta di hati para peminat Mary Kay.  Ada sebab kenapa saya sangat sukakan CC Cream Mary Kay ni tau.  Bagi yang belum tau, kulit saya sensitif & pernah mengalami jerawat yang teruk. Memang rasa tak sanggup nak berdepan dengan masyarakat. Tambah pulak memang sukar untuk saya mendapatkan bedak asas yang sesuai dengan kulit saya. Sebelum ni saya menggunakan bedak two way cake yang mudah didapati di drugstore, sebab taknak bagi cela pada wajah saya terlalu ketara.  Taknak la celoteh panjang, kita terus tengok kelebihan & manfaat Mary Kay CC Cream ni. 8 KEBAIKAN DALAM 1 CC CREAM : 1. Melawan garis halus dan tanda penuaan.  2. Melembapkan kulit tanpa menjadikan kulit berminyak atau mele

Timewise 3D Foundation??

Alamak stress nya!  Stress sebab Mary Kay bakal keluarkan Timewise Liquid Foundation formulasi baru iaitu Timewise 3D Foundation, tapi Timewise Liquid Foundation saya yang sedia ada masih banyak lagi ni.  Hahaha.  Tak lama lagi nak keluar tu, Januari 2020! Pilihan shades yg baru khusus mengikut undertone kulit cool atau warm Apa perbezaan dengan Timewise 3D Foundation yang baru ni?  Diformulasikan dengan Age Minimize Complex yang turut terkandung dalam produk penjagaan kulit Timewise Miracle 3D, TimeWise 3D Foundation memberikan litupan penuh serta tampak muda berseri-- Ringan pada kulit wajah & nampak semulajadi sepanjang hari.  Teknologi IntelliMatch yang eksklusif kerana ia akan memadankan warna dengan tona kulit kita ( so tak perlu nak mix kod warna untuk dapatkan tona yang sesuai ) 12 jam kawalan minyak (Matte)   12 jam kelembapan (Luminous)   Formula yang kalis peluh & udara lembap ( sesuai untuk iklim tropika khatulistiwa macam negara k